Nyheter
– Kvinnemangel et kjent problem
![Professor Folke Tersman har ledet utvalget som utarbeidet Forskningsrådets evalueringsrapport om filosofi og idéhistorie. (Foto: Bonnier/Wikimedia commons)](https://image.salongen.no/140537.webp?imageId=140537&width=960&height=852&format=jpg)
Hvor er kvinnene i norsk filosofi, spør stipendiat Cathrine Felix i et innlegg på Salongen 24. november. Hun kritiserer Forskningsrådets evalueringsrapport for å mangle forslag om hvordan kvinneandelen kan økes. – Vi valgte å fokusere på problemer vi trodde man ikke hadde tenkt så mye på, svarer utvalgsleder Folke Tersman.
Av Folke Tersman, leder av utvalget bak Forskningsrådets evaluering av filosofi og idéhistorie
![Forskningsrådets evaluering av filosofi og idéhistorie viser at kvinnenadelen ved filosofistudiet er 25 prosent.](https://image.salongen.no/140539.webp?imageId=140539&width=960&height=1370&format=jpg)
Jeg er enig med Cathrine Felix om at det er et stort problem at kvinner er så underrepresentert i filosofien i Norge (og i Sverige). Jeg synes også hun har gode forslag til tiltak. På min egen arbeidsplass, det filosofiske instituttet i Uppsala, har vi allerede forsøkt å innføre mange av dem. Det mest effektive tiltaket er nok å ansette flere kvinnelige lærere og forskere, men det går som kjent tregt mange steder. Blant annet fordi slike muligheter bare oppstår når noen går ut i pensjon.
For å få fart på utviklingen i Sverige stilte myndighetene for noen år siden nye ressurser til rådighet, som spesielt skulle brukes for å rekruttere kvinner. Det ledet blant annet til ansettelsene av Lili Alanen i Uppsala og Åsa Wikforss i Stockholm. Begge er internasjonalt anerkjente filosofer som har funger som viktige forbilder. Sannsynligvis trengs flere tiltak av denne typen.
Uansett; en av grunnene til at vi ikke tok opp kjønnsfordelingen i avsnittet med våre anbefalinger, men bare i andre deler av rapporten, er at vi fant at bevisstheten om denne problematikken allerede er ganske stor i de miljøene vi skulle vurdere. Og at vi ikke direkte hadde noen nye ideer å komme med. (Forslaget om ekstra ressurser burde vel heller rettes mot Kunnskapsdepartementet.) Isteden valgte vi å fokusere på problemer vi trodde man ikke hadde tenkt så mye på. Slik antok vi at vi kunne gjør mest nytte.
Se også Salongens oversikt: Alt om evalueringen