Nyheter
Mener evalueringen er mangelfull
![Vigdis Songe-Møller (Kilde:UiB)](https://image.salongen.no/143602.webp?imageId=143602&width=960&height=986&format=jpg)
Forskningsrådets rapport om filosofi og idéhistorie gir ikke et riktig bilde av aktiviteten ved Universitetet i Bergen. Det mener instituttleder Vigdis Songe-Møller.
Salongen har bedt fagansvarlige ved filosofi og idéhistorie kommentere den nye evalueringsrapporten fra Forskningsrådet. Se også vår oversikt: Alt om evalueringen
Den kvalitative delen av rapporten er både interessant og velfundert, mener Vigdis Songe-Møller, leder for Institutt for filosofi og førstesemesterstudier ved Universitetet i Bergen.
Rapportens kvantitative deler stiller jeg meg mer skeptisk til. Disse bygger på tall fra offentlige databaser som ikke fanger opp den reelle situasjonen, i hvert fall ikke ved vårt institutt. De kvantitative oversiktene og vurderingene tar for eksempel ikke hensyn til at en rekke av våre vitenskapelig ansatte med forskningskompetanse ikke har forskningsdel i stillingen og at mange er ansatt i deltidsstillinger, skriver hun i en e-post.
Publikasjoner mangler
Songe-Møller reagerer også på at ikke alle poenggivende publikasjoner er kommet med i oversiktene og analysene.
Dette gjorde vi på et tidligere tidspunkt oppmerksom på, men det har ikke fått noen konsekvenser i den endelige rapporten. Alt dette fører til en rekke misvisende tabeller, hvor Universitetet i Bergen for eksempel ender opp med et klart lavere antall publikasjoner per vitenskapelig ansatt enn om man hadde tatt hensyn til de faktiske forholdene.
Viktige utfordringer
![Forskningsrådet fått utarbeidet en evaluering av forskningen innen filosofi og idéhistorie i Norge.](https://image.salongen.no/143605.webp?imageId=143605&width=960&height=1370&format=jpg)
Rapporten peker på flere utfordringer for forskningen innen de to fagene. Songe-Møller mener disse er relevante og viktige, og hun fremhever spesielt to av dem.
Det bør bli mer nasjonalt samarbeid mellom forskningsmiljøer ved de ulike instituttene. Dette gjelder også Ph.d.-utdanningen, hvor det anbefales å opprette nasjonale kurs. Også situasjonen for ex.phil.-lærerne er i mange tilfeller lite tilfredsstillende, ikke minst hos oss ved Universitetet i Bergen. Komitéen peker på at ex.phil., som all annen undervisning ved universitetet, bør være forskningsbasert. I tillegg til at en rekke lærere ikke har forskningsdel i stillingen, er ansettelsesvilkårene for mange av dem slett ikke gode.
Songe-Møller stiller også spørsmål ved verdien av en slik vurdering.
Komitéen problematiserer dette selv i innledningen av rapporten: Den advarer mot å overdrive forventningene av hva en slik evaluering kan oppnå, og stiller, i hvert fall indirekte, spørsmål om hvorvidt det er et rimelig forhold mellom all den tid som er investert i dette arbeidet – både fra komieens og fagmiljøenes side – og resultatet av evalueringen. Det er et betimelig spørsmål.
Evalueringen er ikke diskutert ved instituttet i Bergen, og Songe-Møller understreker at dette er hennes egen, umiddelbare respons på rapporten.