Smuler
Filosofiske smuler
Kan vi undersøke Heideggers filosofi eksperimentelt? Er rettferdighet mulig uten likhet? Har gud fri vilje? Hvor mange fingre har Sherlock Holmes – og hva gjør dette til et filosofisk spørsmål? Her er kjappe liker fra uken som gikk.
- En ny blogg om galskapens historie er akkurat lansert og ser lovende ut!
- Her er en artig gren av filosofien du neppe har hørt om før: Eksperimentell fenomenologi.
- The Guardian er i gang med nok en glimrende artikkelserie – denne gangen om Kierkegaard.
- Et argument mot dødsstraffen i USA er at den rammer forskjellige sosiale grupper ulikt. Men kan den likevel være rettferdig? Det er tema i et innlegg i The Bennett Commentary.
- Jerry Fodor og Massimo Piattelli-Palmarini svarer på kritikken de fikk for sin bok What Darwin Got Wrong. Se også replikk fra de to kritikerne nederst i bunnen av artikkelen.
- Apropos: Hva kan Darwin fortelle oss om moralen og dens grenser?
- Har vi egentlig kontroll over våre handlinger? Mens vi blir hjernevasket av NRK, venter vi i spenning på de første anmeldelsene av boken med den vittige tittelen ‘My Brain Made Me Do It’.
- Ok, vi kan alltids diskutere om mennesker er styrt av natur eller om vi har fri vilje. Men ikke glem det mer luftige spørsmålet: Har gud fri vilje?
- For den som er interessert i psykologiens historie: Hva var den historiske bakgrunnen for utviklingen av tilknytningsteorien? En artikkel i siste nummer av History of Psychology tar for seg John Bowlby og «ideenes ontogeni».
- En avariant av «to-konvolutter-problemet» er utgangspunktet for et innlegg i bloggen Enigmania. (Jasså, du har ikke hørt om problemet med de to konvoluttene? Fortvil ikke.)
- Kan du skille kategoriske og hypotetiske imperativer kun ut fra deres form? Nei, er konklusjonen på Philosophy, et cetera.
- «Sherlock Holmes har ikke elleve fingre.» Forholdet mellom fiksjon og sannhet er tema i en artikkel på Florida Student Philosophy Blog.